We starten ons nieuw thema 'letters' in de bibliotheek. Het verhaal 'Letterbende' stond centraal. Daarna ontdekten we dat enkele boeken verkeerd stonden. De kleuters gingen op zoek om de verkeerd geplaatste boeken te vinden.
In de klas maakten we een kleine bibliotheek.
Cirkels stempelen, eerste letter van je naam kleuren en daarna je naam schrijven.
Armband maken met de letters van je naam.
Regenboog - naam knutselen.
Veel kinderen spreken thuis Nederlands. Maar er zijn ook kinderen met een andere thuistaal. We leerden enkele woordjes in het Arabisch en Pulaar (Afrikaans) Ook kregen we de kans om te luisteren naar een verhaal die helemaal in het Arabisch werd verteld. De kinderen konden het verhaal begrijpen door naar de prenten te kijken.
In de bouwhoek kregen de kinderen de kans om hun naam te maken met duplo en / of lego.
Op het grote digibord komt iedereen aan de beurt om de namen te typen van de vriendjes.
Iedereen kan woorden na typen op het toetsenbord. Nu zijn we klaar om eenvoudige woorden op te zoeken via Google. En daarbij de juiste tekening te ontdekken en omcirkelen.
We maken onze naam door de elastieken rond de nagels te bevestigen.
Op de lichttafel proberen de kinderen enkele letters te vormen.
Iedereen maakt een werkboekje met enkele oefeningen over letters, woorden en zinnen.
Zoek de letters in kranten of tijdschriften.
Knikkerspel: B OE K
Opdracht: luisteren goed naar de woorden? Zijn het lange of korte woorden?
We maken een kleine wandeling en gaan samen op zoek naar letters en woorden in Pittem.
Tijdens onze wandeling stoppen we even bij de Mariagrot (Lourdesgrot).
Voelspel met letters.
Maak letters of je volledige naam met strijkparels.
Juf Emma is bevallen van een zoontje Basile. We kregen een geboortekaartje en knutselden samen iets voor juf Emma. Het hoogtepunt was het bezoek van juf Emma en Basile.
Iedereen tekent zichzelf in het groeiboekje.
Julien schilderde de koe.
We maken een geschenkje voor Vaderdag.
De kinderen tekenen hun papa.
Ze versieren de rand van hun kaartje door een patroon te stempelen met 3 kleuren.
We smeren vernis op een houten plank en kleven daarop onze foto en laten dit drogen.
De kinderen maken hun sponsje nat en wrijven het papier af van hun houten plank.
De kinderen schrijven zelf de namen van hun gezinsleden op de juiste plaats op de verjaardagskalender.
Ze knippen alle maanden uit.
Wanneer de kinderen het inpakpapier voor hun vaderdaggeschenkje willen versieren, moeten ze ervoor zorgen dat de naam van hun papa op het papier staat. Dit doen ze door de naam van hun papa te zoeken, en daarna te schrijven of stempelen.
We hebben een nieuw vriendje in de klas.
We spelen samen een gezelschapsspel met letters, woorden en een letterdief.
Hhmm... waw.... met 2 bestaande woorden kunnen we een nieuw woord maken. Voet en bal vormt samen 'voetbal'.
We proberen letters te vormen met ons lichaam.
We krullenbollen allemaal samen een nieuw schrijfpatroon.