Inuït Pienty neemt ons mee naar de Noordpool. We ontdekken pinguïns op de Zuidpool.

We kregen een brief van de Noordpool. 



Op de Noodpool is het heel koud. Hoe koud is het bij ons?


Maak een inuït (=eskimo) volgens het stappenplan.




Fijne motoriek: strijkparels op de ijsster steken. De ijsster versieren met diamanten.





Werkboekje met verschillende opdrachtjes: tellen, dezelfde zoeken, woorden zoeken die beginnen met de P, ....

Letterhoek: de letters zoeken van de woorden. Schrijfpatronen tekenen, sneeuwman maken door de rijmwoorden die erop staan samen te leggen.








Fantasiespel aan de verteltafel.



Hoe kunnen we ijs sneller laten smelten? (strooizout, wrijven met schuursponsje, warm water erop spuiten, op de verwarming zetten, ....)
Wat zit er in het ijs verstopt?






Speel samen het pinguïn - gezelschapsspel.


Programmeer de Bee-Bot.



Pinguïn was verdrietig want hij was zijn ei kwijt. Na een tijdje vinden we het kuiken die uit het ei kwam. We bekeken ook filmpjes hierover en probeerden de prenten van ei - kuiken - pinguïn in de juiste volgorde te leggen. Eerst klassikaal, daarna ging iedereen zelfstandig aan het werk.




Genieten van het kijken in boeken.


De huishoek werd leeg gemaakt en de kleuters konden daar hun eigen iglo bouwen. Ze konden ook ijsvissen en hun vissen laten drogen aan het droogrek.













Vrij knutselen


Knutselkar: ijsbeer tekenen met krijt.





Spelletjes spelen op het digibord.


Tekenen een pinguïn met behulp van een stappenplan.





Krullenbol: we tekenen op 2 verschillende manieren pinguïns.









De kleuters kiezen wat ze willen knutselen: een Noordpool of een Zuidpool. Er waren veel keuzemogelijkheden en iedereen creëerde zijn eigen knutselwerkje.


Noordpool: iglo maken. De kinderen denken na hoe ze dit willen maken: met gipspoeder, gipsbanden of papier-marché en watte.








Noordpool: ijsbeer boetseren met klei.






Noordpool: teken een inuït met je eigen foto erop. Maak daarna een zachte en warme kraag rond de kap van zijn jas.




'Noordpool' of 'Zuidpool': dit woord na stempelen.



Noordpool: alles afwerken en samen stellen.






Zuidpool: kies welke pinguïn je graag wil knutselen. En welk materiaal wil je hiervoor gebruiken? (eierdopje, toiletrol, fles, klei.)
Tijdens de brainstorm in het begin van het thema gaven de kinderen aan dat ze graag grappige pinguïns willen maken. We zullen de macaronipinguïn leren kennen, want deze bestaat echt. Maar misschien kiest uw kleuter er wel voor om een pinguïn met oorverwarmers te maken.

Zuidpool: maak een achtergrond door de techniek van Krullenbol te gebruiken of door ijsbergen en een blauwe lucht te schilderen.




Zuidpool: pinguïn maken met een toiletrolletje.

Zuidpool: boetseer een pinguïn.

Zuidpool: maak een pinguïn met een fles. (fles opvullen met propjes papier, watte, ...) Daarna verder versieren met een kop, snavel, ogen, vleugels, poten, ....


We gaan op bezoek naar de viswinkel.












We maken een geschenkje voor de viswinkel om 'Dankjewel' te zeggen.

Timmeren.

Genieten van het spelen met de Lego.

We gingen naar het rusthuis om spelletjes te spelen.

















De grootouders komen spelletjes spelen in de klas.