Krullenbol: in de turnzaal mogen de kleuters de slingerbewegingen (lussen) grootmotorisch ervaren bij juf Hilde.
In de klas bouwen we hierop verder en tekenen we lussen op de kerstboom.
Spelen in de letterhoek: letters in het zand maken. Woorden na leggen.
Meten: meet de kerstvoorwerpen door een even lange toren met blokken te maken. (kleur daarna evenveel blokjes op het werkblad.)
Telspel: tel de stippen op de kerstballen en hang ze in de juiste kerstboom.
De kleuters krijgen de kans om verschillende spelletjes in het thema 'kerstmis' te spelen aan het digibord.
Boekenhoek: kerstkaartjes sorteren, in boeken kijken, gericht de letter 'K' zoeken in de tekst.
Spel: 'kraak de code': de kleuters zoeken de prenten in de gang. Als ze één gevonden hebben, kleuren ze de juiste stippen onder de prent.
In de huishoek werd dagelijks de kerstboom versierd door een ander vriendje.
Spel: bouw zelf de kerstboom en speel het spel met de 3 dobbelstenen.
Opdracht: teken een kerstboom volgens het stappenplan.
Vrij kleuren van een placemat voor het kerstontbijt.
Nora haar kleine broertje, Aster, komt even op babybezoek.
De jarigen van december maken samen het deeg voor een 'advent-cake'
Knutselen voor de nieuwjaarsbrieven: grote ster stempelen.
Vingerstempelen op de lijn van de ster.
De kleuters kleven verschillende kleine gekleurde sterren op hun grote ster. Daarvoor moeten ze eerst met de dobbelsteen rollen, de stippen tellen en dan telkens 'één meer' op kleven.
Uiteindelijk komen nog 3 dingen op de grote ster:
- kleurplaat (2025)
- foto kleuter
- 'een wens' die ze zelf verwoordt hebben.
Voor de tweede nieuwjaarsbrief kwamen deze activiteiten aan bod:
- knikkerschilderen
- prikken
- stickers van sterretjes in de hoeken kleven.
Voor de derde nieuwjaarsbrief mochten de kinderen: stempelen, delen van de engel tekenen (met behulp van een kartonnen patroon) en knippen, het kleedje van de engel versieren.
Kerstontbijt.
We genoten van een mooie kerstviering in de kerk.