wat leerden we in januari

  

Alweer een maand voorbij dit schooljaar. Een nieuw jaar met nieuwe wensen en creatieve ideeën. De mondmaskers bleven helaas nog een tijdje aan, maar we maakten er toch een toffe tijd van. 
Veel lees- en kijkplezier, groetjes juf Deirdre.

rekenend
De leerlingen leerden nieuwe dingen over breuken. Aan de hand van de breukenkaart konden ze breuken vergelijken (wat heeft de kleinste waarde en wat de grootste waarde). Men herhaalde ook begrippen als: stambreuken, gelijknamige- en gelijkwaardige breuken. We leerden ook reeds optellen en aftrekken.
Verder kwam ook het gemiddelde, kloklezen en oppervlakte aan bod. Voor het kloklezen werkten we opnieuw met de klokkaarten en bijhorende stappenplan. Voor de les rond de oppervlakte werkten we voor de eerste keer met meetroostertjes. De leerlingen kregen ook allen een tangram waarmee ze figuren (vooral dieren) konden vormen. Zo ontdekten ze dat de vorm steeds kan veranderen maar dat een oppervlakte toch hetzelfde blijft. 
 
Vervolgens leerden ze iets meer over de hoeken en zijden van een parallellogram. We ontdekten de bijhorende kenmerken en leerden ook parallellogrammen tekenen met behulp van ons potlood, gom en geodriehoek.
Ten slotte leerden we nog iets meer over het gebruik van de plattegrond en een wegbeschrijving. Dit deden we natuurlijk met een echte plattegrond uit onze gemeente Pittem. Ze leerden hoe ze van punt A naar punt B wandelen. Daarnaast moesten ze ook zelf de weg leren beschrijven aan elkaar.

taal en spelling
Elke week werd er een nieuw woordpakket aangebracht. Zo leerden we iets meer over: samenstellingen, verenkelen en verdubbelen. 
In taalboek A werd het laatste thema besproken: 'Wel? Gezond? Gezond en wel!' We leerden iets meer over open en gesloten vragen, het meervoud, verkleinwoorden en al dan niet goede reclame.
Midden januari gingen we ook een tweede keer naar de bib om het mysterie rond 'de moord op Mila muis' te ontrafelen. De kinderen leerden iets bij over weetboeken en hun plaats in de bibliotheek. Aan de hand van een spelvorm kwamen ze weer een stapje dichterbij.

wero
We werkten verder aan het thema arm of rijk. De leerlingen leerden concrete situaties over vooroordelen. Ook moeilijke begrippen zoals racisme of discriminatie kwamen aan bod. Ze werkten ook in groep verschillende koffers uit rond vluchtelingen. 
Tot slot werd ook het nieuwe thema over lang leve de fiets geïntroduceerd. 

godsdienst
Thema 3 over levensadem werd afgewerkt. Eerst werden de uitdrukkingen rond adem herhaalt aan de hand van korte spelletjes. Nadien werden enkele opdrachten uitgevoerd aan de hand van een doorschuifsysteem. 
Enkele sfeerbeelden van deze actieve lessen kan je hier vinden. Volgende vragen kwamen aan bod:
- Welke voorwerpen kan je wegblazen en welke niet?
- Wie heeft de langste en krachtigste adem?
- krachtoefeningen rond ademhaling
- wetenschappelijke filmpjes, een actieve quiz en memory

muzische vorming
Er kwamen opnieuw twee dieren aan bod uit Axenland: de bever en de poes. Tijdens de beveractiviteit moest iedereen een week lang zorg dragen voor een ander kindje uit de klas. We organiseerden dus een beverweek. Doe iets leuks, doe iets fijn en draag zorg voor een ander. De poes was eerder genietend. Daarom deden we voor het eerst yoga en meditatieoefeningen in de klas. Niet voor iedereen even evident...
Verder gingen we ook aan de slag met onze eigen jaarkalender. Aangezien we veel leerden over kalenders en tijd, kwam dit nu goed van pas. De leerlingen knipten alle maanden uit en kozen een leuke, gekleurde achtergrond voor elke maand. We maakten een brainstorm per maand om nadien zelf aan de slag te gaan met als doel: elke maand een passende tekening voor de jaarkalender. Tot slot werd alles aan elkaar gezet door middel van ringetjes. Thuis kan deze kalender het hele jaar door gebruikt worden. Er zaten veel creatieve en verrassende werkjes tussen, goed gedaan!

allerlei
- Proficiat aan de jarige in januari: Martijn. We vierden zijn verjaardag in klas!
- Op vrijdag 14 januari ging eindelijk de nieuwjaarsreceptie door in klas 4C. Iedereen waste zijn/haar handen. Nadien werden de versnaperingen gesneden door de hele klas. Vervolgens kreeg iedereen kinderchampagne en tot slot speelden we een muzikaal pak. De leerlingen hadden alvast heel veel plezier. Het was een fijn moment om samen te zijn. Enkele sfeerbeelden kan je hier bekijken.