Wat leerden we in februari ?

 

.In februari maakten we tijd voor herhaling in de wiskundelessen, schrijven in de taallessen, strips tijdens wero, toneel tijdens muzische opvoeding en niet te vergeten: carnaval tijdens... ja carnaval. 
Hieronder onze toffe belevingen. Veel lees- en kijkplezier, warme groeten juf Deirdre.

rekenen
We bouwden verder op de voorgaande kennis. Voor getallenkennis waren dat de breuken. De kinderen leerden die op een getallenas plaatsen, optellen en aftrekken. Nadien kwam er weer herhaling. Tijdens de lessen bewerkingen herhaalden we enkele cijferoefeningen tot 10 000. Ze leerden ook voor de eerste keer de vier hoofdbewerkingen met kommagetallen. Enkele lessen waar de leerlingen enorm naar uitkeken! Na een aantal handige trucjes en omzettingen was iedereen goed op weg. Tijdens de lessen metend rekenen leerden ze voor de eerste keer werken met het begrip schaal. We herhaalden ook de omtrek van figuren. Voor meetkunde leerden ze een laatste nieuwe vlakke figuur, namelijk de trapezium.

taal en spelling
Tijdens de taalles kwam schrijven veel aan bod. Zo leerden de leerlingen een eigen gebeurtenis beschrijven over iets dat ze meemaakten en een eigen cv opstellen. We leerden ook over bijvoeglijke naamwoorden en trappen van vergelijking in ons taalwerkboek. Ten slotte werden de leesboxen opgestart in de klas. Elke week werken de leerlingen per twee een eigen box uit rond: strips, moppenboeken, weetjesboeken, gedichten, krantenartikelen en zoveel meer. We maken lezen leuk door er creatief mee aan de slag te gaan.

wero
De eerste dagen in februari werkten we 2 nieuwe lessen uit rond veiligheid in het verkeer. De gebaren van een agent en het grote verkeersspel kwamen aan bod. 
In februari werden de thema's arm of rijk en de tijd afgewerkt. Op het einde van dat laatste thema mochten de leerlingen een eigen tijdsband maken. Ze voerden waarbij enkele opdrachten uit die ze op hun tijdsband tekenden. Tenslotte werd nog een derde thema geïntroduceerd: strips. De kinderen leerden iets nieuws over hoe een strip gemaakt werd, waaruit een strip bestaat en wat essentieel is om een strip te maken. We hielden op het einde van de week tweemaal een stripcaroussel waar iedereen opdrachten kon uitvoeren rond het striptekenen. Heel wat leuke opdrachten zoals: een stripkwartet, stripfiguren natekenen, een doe-verhaal, beeldsymbolen tekenen, wie hoort bij wie, stripalbums herkennen en zoveel meer. De foto's vind je hier.

muzische vorming
Ook tijdens de muzische lessen werkten de leerlingen verder aan hun tijdsband. Hieronder een paar foto's. Verder werkte iedereen een toneel uit in 3 verschillende groepen. Iedereen kreeg een rol toegewezen die ze goed moesten oefenen. Op het einde mochten ze eventuele attributen en kleren meebrengen om hun toneel nog meer kracht te geven. Enkele foto's van de toneeltjes vind je hier.

allerlei
- Proficiat aan de jarige in februari: Louis en juf. We vierden de verjaardagen in klas!
- Op donderdag 24 februari gingen we naar striptekenaar Steven De Rie in de bibliotheek. Hij leerde de kinderen iets meer over strips en het tekenen van eenvoudige stripfiguren. De leerlingen kregen ook de kans om hun eigen stripheld te ontwikkelen. Enkele toffe sfeerfoto's kan je hier terugvinden.
- Tijdens de laatste week voor de krokusvakantie was het dan eindelijk zo ver: carnaval !! Elke dag deden we iets anders: gekke kapsels, mooie schmink, toffe hoofddeksels, kleuren van het schoollogo en de laatste dag eigen verkleedkleren. Op de laatste dag maakten we ook nog cupcakes klaar om alle jarigen te vieren.