L2A ~ #24. Wat hebben we geleerd deze week ? 👩‍🏫

 


Hier zijn we dan met het eerste weekverslag van de maand maart. 
Veel lees- en kijkplezier ! 

  • TAAL / LEZEN : 
    • De jeugdboekenmaand werd opgestart. In plaats van elke morgen zelf te lezen, las de juf (samen met student Victor) elke morgen een sprookje aan ons voor. Na het sprookje kregen we een leuke verwerkingsopdracht. 
      • Maandag : De 3 biggetjes - We bliezen zoals een echte wolf enkele voorwerpen weg. Het werd een heuse blaaswedstrijd. 
      • Dinsdag : De wolf en de 7 geitjes - We dachten na waar wij ons zouden kunnen verstoppen in ons huis voor de wolf.
      • Woensdag : Hans en Grietje - Aan de hand van een kleurendobbelsteen verwerkten we het verhaal. Dit deden we door vragen te rollen en op te lossen. 
      • Donderdag : Sneeuwwitje - We speelden een dobbelspel waarbij we in groepjes vraagjes moesten oplossen.
      • Vrijdag : Pinokkio - In groepjes vertelden we het verhaal aan elkaar. Af en toe mochten we tijdens de bespreking een leugentje bedenken over het verhaal. Als we elkaar betrapten op een leugen, dan groeide de neus van Pinokkio. Tot slot mochten we een eigen Pinokkio knutselen met splitpennen.  
    • Begrijpend lezen : De schatkaart 
    • Taalbeschouwing : Verkleinwoorden

  • SPELLING :
    • WP 17 : woorden met een doffe e in het staartje (bv. -en, -er, -els, -el, ...)

  • SCHOONSCHRIFT :
    • Inoefenen hoofdletters U, Y, M en N + verbindingen.
    • Aanbreng hoofdletter P + verbindingen. 

  • WISKUNDE : 
    • NIEUW : 
      • rekentype : TE - TE (met brug) 
      • Geld tellen tot €100

    • INOEFENEN : 
      • De enkelvoudige tabel aflezen en aanvullen. 
      • Herhaling meetkunde 
      • Maal- en deeltafels van 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 10 a.d.h.v. spelletjes. 

  • WERELDORIËNTATIE :
    • Maandag : Het verhaal van Intepedinte kwam op z'n eind net zoals ons werothema. We speelden een gezelschapsspel om de leerstof te herhalen. 
    • Donderdag : We maakten een toets om ons thema af te sluiten.
    • Vrijdag : We legden samen een nieuw werothema vast voor na de paasvakantie. Dit keer kozen we er (samen) voor om wat meer te weten te komen over dinosaurussen. 

  • MUZISCHE VORMING :
    • Beeldopvoeding : 
      • Piecegrientje ging op bezoek bij het zuurstofbellevolk. Ook zij betoverden de toverdrank. Ook wij maakten bellen met water, zeep en ecoline. De bellen die we bliezen drukten we op een blad papier. Zo konden we onze slogans mooi vormgeven. Binnenkort krijgen deze slogans een mooi plekje op onze school. 
      • De juf vertelde het verhaal van 3 kippen. De kippen wilden graag met de haan trouwen en prinses worden. Daarvoor moesten ze eerst het allermooiste ei van de kippenren leggen. Ze deden zo hun best dat ze 3 prachtige eieren hadden gelegd. Alle drie de kippen werden prinses. Na het verhaal kregen we de opdracht om het allermooiste ei van 2A te maken. We merkten op dat een ei heel stevig moet zijn. Daarom maakten we een stevig ei van papier mache. Nu staan onze eitjes te drogen om deze op een later tijdstip mooi te beschilderen. 
  • GODSDIENST : 
    • We gingen verder met ons thema : 'Dragen en gedragen worden'. Hierbij stonden we stil bij de uitdrukking : 'iemand in je hart dragen'. 
    • Ook stonden we uitgebreid stil bij de betekenis van troosten en de verschillende manieren van troosten. 
    • Juf vertelde ook een Jezusverhaaltje. We maakten kennis met het verhaal : "De lamme gedragen door 4 vrienden". 


  • VARIA : 
    • Meester Victor stond deze week voor de klas. Wat was het leuk om eens les te krijgen van een meester. 
    • Nieuws uit Axenland ! We ontdekten verder de eigenschappen van de bever a.d.h.v. een hoekenwerk. We leerden in verschillende hoekjes hoe we een schaafwonde, brandwonde en een bloedneus moeten verzorgen. Ook leerden we op een correcte manier de hulpdiensten bellen. 

    • Viktor verjaarde in de krokusvakantie. We vierden dit in de klas. Hierover later meer in het verslag : 'De jarigen van maart !'