L2A ~ #19. Wat hebben we geleerd deze week ? 👩‍🏫

Hier zijn we weer met een nieuw weekverslag ! 

Veel lees- en kijkplezier.  

  • TAAL / LEZEN : 
    • We lazen elke dag 10 minuten in een leesboekje, leesmapje, leeskaart, ...
    • We maakten enkele proefjes om ons 6e taalthema af te sluiten.

  • SPELLING : 
    • WP 13 : woorden die eindigen op -d/-t of -b/-p

  • SCHOONSCHRIFT :
    • Aanbreng hoofdletter E + verbindingen.
    • Inoefenen hoofdletters G + E met verbindingen.

  • WISKUNDE : 
    • We flitsen elke morgen onze tafels ! 
    • We oefenden TE - E (met brug) verder in.
    • De herhaling van sprong 7 werd gemaakt. Op vrijdag maakten we al onze 7e sprongtoets, wow ! 
    • NIEUW:
      • deeltafel 4

  • WERELDORIËNTATIE :
    • Maandag : We maakten een eigen levenslijn. Aan de hand van de levenslijn konden we onszelf zien groeien.  Klik op de foto om ons aan het werk te zien. 
    • Dinsdag : Met de teletijdmachine van prof. Barabas keerden we terug naar het verleden. Aan de hand van een memory en weetteksten leerden we wat meer over 'oud' speelgoed. Nadien maakten we met gegeven kernwoorden een woordspin om de leerstof te verankeren.
    • Donderdag : Ook voor deze les gebruikten we de teletijdmachine van prof. Barabas. Deze keer gingen we richting de toekomst. We ontdekten dat doorheen de tijd eenzelfde handeling telkens opnieuw wordt uitgevonden. Vroeger luisterde men naar muziek via een cassette terwijl we nu spotify en youtube hebben. Ook om een film te bekijken, had je vroeger een cassette nodig. Later kwamen de DVD's en nu kunnen we via Netflix of Disney+ films streamen. De handeling blijft hetzelfde, maar de manier waarop is anders. Zo dachten we eens na over ons favoriete stuk speelgoed. Hoe zou ons favoriete stuk speelgoed er binnen 50 jaar uitzien ? 😏


  • MUZISCHE VORMING :
    • muzisch taalgebruik / dramatisch spel : We stelden onze toneeltjes over de spreekwoorden / zegswijzen aan elkaar voor. 
    • muzikale opvoeding : We beluisterden het muziekstuk 'De vlucht van de hommel'. Met dit muziekstuk gingen we aan de slag. Zo probeerden we bij de eerste beluistering te raden waarover het kon gaan, nadien beluisterden we het echt verhaal. Ook konden we achterhalen welke muziekinstrumenten er gebruikt werden in het muziekstuk. We bepaalden ook de snelheid van het muziekstuk door te tekenen op de muziek. Het was een heel snel muziekstuk (= presto). Op het einde mochten we het verhaal uitbeelden op het ritme van de muziek. Wat een bijzondere opdracht ! 

  • GODSDIENST : 
    • Het verhaal van Pater Damiaan werd verder verwerkt a.d.h.v. het Damiaan dobbelspel. 
    • We deden ook een uitgebreid hoekenwerk waarbij we kennis maakten met Zuster Angela. Ook ontdekten we a.d.h.v. het interview met Fatima, dat moslims ook veel goeie dingen doen in naam van Allah. 

  • VARIA : 
    • We ontdekten bij juf. Elsy het nieuwe Axendier : de poes ! 
    • Op vrijdag mochten we spelen in de kieskast, joepie ! 
    • De schatkaarten kregen een mooi plekje in de klas.