Een nieuw weekverslag voor de derde week van mei.
Veel lees- en kijkplezier !
- TAAL:
- We maakten enkele proefjes om thema 9 af te sluiten.
- Leescircuit op vrijdag !
- In onze vrije tijd lazen we in het kamp enkele klasboekjes.
- SPELLING:
- Controledictee 4
- SCHOONSCHRIFT:
- Hoofdletter C + verbindingen.
- Inoefenles hoofdletter Q en C + verbindingen.
- WISKUNDE:
- Aftrekkingen met 2 of meerdere termen (haakjes).
- Deeltafel van 8.
- Helft, dubbel en een kwart (of een vierde).
- Kwart voor / kwart over herhalen en inoefenen.
- Vraagstukken / rekenverhalen oplossen.
- WERELDORIËNTATIE:
- Maandag: We gingen op huizenjacht doorheen Pittem aan de hand van een fotozoektocht. We probeerden huizen te benoemen als: villa, bungalow, vrijstaand huis, rijhuis, ... We bespraken ook de verschillende soorten daken, het nut van een schoorsteen en huisnummers.
- Donderdag: We ontdekten dat heel wat mensen meehelpen aan het bouwen van een huis. We stonden stil bij volgende beroepen: metselaar, timmerman, elektricien, loodgieter, schilder en vloerder. Dit deden we aan de hand van verschillende hoekjes. Eerst lazen we een infotekst over het beroep, vulden we een mindmap aan om de materialen te leren kennen, werkten we zelfstandig in ons weroboekje en tot slot mochten we een leuke, creatieve opdracht doen. Volgende week doorlopen we nog enkele hoekjes.
- Metselaar: een suikerhuisje bouwen.
- Timmerman: een vormpje hameren in een plankje.
- Elektricien: verbindingen leggen zodoende dat het lampje of de zoemer werkt.
- Schilder: met afplaktape de eerste letter van onze naam vormen en beschilderen.
- Loodgieter: muziek maken met water en buizen.
- Vloerder: een mozaïektekening maken.
- MUZISCHE OPVOEDING:
- Dramatisch spel:
- Alle huizen hebben een functie. We beelden enkele ruimtes uit a.d.h.v. dialoogjes. Zo kochten enkele kinderen een brood bij de bakker, kaartjes in de bioscoop of boekten ze een kamer in een chique hotel. Aan de hand van de dialoogjes moesten de anderen kunnen raden in welk gebouw we ons bevonden.
- GODSDIENST:
- We mediteerden en filosofeerden over Johannes de Doper. We dachten tijdens een stilteritueel na over wat we beter konden doen.
- We ontdekten de stapjes van het doopsel en maakten kennis met de symbolen en de rituelen.