Veel lees - en kijkplezier met dit nieuwe weekverslag !
- TAAL:
- We beluisterden het verhaal van Aadje Piraatje.
- Schrijfopdracht: een arme tekst ombouwen tot een rijke tekst door hoe-, waar-, wanneer- en verwijswoorden toe te voegen.
- De kenmerken van reclame opsommen en onderscheiden van een gewone tekst.
- Leescircuit op vrijdag.
- SPELLING:
- WP 19: verdubbelen van de medeklinker
- SCHOONSCHRIFT:
- Aanbreng hoofdletter O + verbindingen.
- WISKUNDE:
- We starten iedere dag met 20 tafeloefeningen en 5 oefeningen rond bewerkingen. Herhalen is belangrijk !!
- Aanbreng deeltafel 7
- Gemengde reeksen (optellen en aftrekkken) op eigen tempo inoefenen.
- Tegelpatronen en mozaïeken
- Maaltafel van 1 en 0
- Meetcircuit: m, dm en cm.
- WERELDORIËNTATIE:
- Voor de paasvakantie dachten we na over een nieuw werothema. Doormiddel van stemming kwamen we bij het thema: sterren en planeten. Deze week gingen we als echte astronauten aan de slag om meer te weten te komen over het heelal met zijn geheimen.
- Maandag: Hoe is het heelal ontstaan ? We leerden wat meer over de oerknal en de structuur van het heelal a.d.h.v. een knip- en plakoefening.
- Dinsdag: Drie belangrijke bollen in de lucht. Aan de hand van een hoekenwerk ontdekten we wat meer over de aarde, de zon en de maan. We kregen per hoekje een infofiche en een ipad. Op de infofiches stonden er QR codes die we moesten scannen om zo een educatief filmpje te bekijken. De filmpjes hadden we nodig om de vragen in ons boekje te beantwoorden. We mochten zelf verbeteren.
- De aarde: we leerden dat de aarde draait rond zichzelf en de zon. Hierdoor krijgen we dag / nacht en de seizoenen.
- De maan: we ontdekten de schijngestalten van de maan, de werking van een maansverduistering, ...
- De zon: de leerden de werking van een zonsverduistering kennen
- Het heelal draait: we maakten een knutselopdracht waarbij we ontdekten dat alles in het heelal draait. Met ons werkje kunnen we ook tonen hoe de zon, de aarde en de maan tegenover elkaar staan tijdens een zons- of maansverduistering.
- Donderdag: We begonnen aan onze 'Astronautenopleiding'. We onderzoeken de werking van een raket en ontdekken de verschillen tussen een meertrapsraket en de spaceshuttle. Dit deden we aan de hand van een informatietekst en enkele knip- en plakopdrachten.
Wil je ons aan het werk zien ? Klik op de foto om het album te bekijken.
Het album wordt doorheen de themaweken wekelijks aangevuld !
- MUZISCHE OPVOEDING:
- We zijn in het grootste geheim begonnen aan ons Moederdaggeschenkje. 🤫
- GODSDIENST:
- We ontdekten het bijbelverhaal van de 'Twee leerlingen op weg naar Emmaüs'.