L2A ~ #21. Wat hebben we geleerd deze week ? 👩‍🏫

 Een nieuw weekverslag, fijn weekend ! 


  • TAAL: 

- Een lessenrooster aflezen en opbouwen.

- Een agenda aflezen en invullen.

- Een instructie schrijven met max. 4 stappen.

- We lazen iedere dag 25 minuten in ons leesboekje.

- Leescircuit. 

* Estée en Henri stelden op maandag hun woordenspin voor. Zij maakten een woordenspin over het sprookje van Raponsje. 

* Warre en Hugo stelden op dinsdag hun woordenspin voor. Zij maakten een woordenspin over het sprookje van Sneeuwwitje. 

 

* Noor en Inaya stelden op vrijdag hun woordenspin voor. Zij maakten een woordenspin over het sprookje van de 3 biggetjes.

  

  • SPELLING: 

 - WP 15: woorden met -ng en -nk.


  • SCHOONSCHRIFT: 

- Hoofdletter Y + verbindingen.
- Inoefenen hoofdletter U + Y met verbindingen.


  • WISKUNDE: 
- Herhalen bewerkingen TE + E / E + TE (met brug).
- Brugoefeningen met 3 getallen (+ en -).
- Gepast betalen en wisselen. 





  • WERELDORIËNTATIE / MUZISCHE
- We leefden ons in, in de rol van sollicitant. We oefenden een sollicitatiegesprek in voor ons droomberoep. 

- Niet alle gezinnen vinden het zo gemakkelijk om de eindjes aan elkaar te knopen. We ontdekten dit aan de hand van een spel. De klas werd in groepen verdeeld. Elke groep kreeg de bankkaart van een gezin. Met dit geld moesten ze eerst alle maandelijkse betalingen uitvoeren. Met het geld dat ze eventueel nog over hadden, mochten ze leuke extra's kopen. Sommige groepjes konden geen extra's kopen omdat ze geen centjes meer hadden. Dit was niet zo'n fijn gevoel. Nu weten we wel dat dit in het echte leven ook zo is. 

- We leerden verschillende manieren van betalen: contactloos, overschrijving, smartwatch, online bankieren, ..
 
- Beroepen evolueren doorheen de tijd. We maakten kennis met enkele oude beroepen. We dachten ook na of er nog 'nieuwe' beroepen kunnen uitgevonden worden bv. dronebestuurder.  

- We bedachten geluiden bij enkele beroepen (staccato- en legatogeluiden). Op het einde van de les mochten we passende massagebewegingen bedenken bij de geluiden die de juf maakte. Dat was heel ontspannend.






  • GODSDIENST
- We zijn gestart met ons nieuwe thema: Dragen en gedragen worden. Elkaar dragen hebben we aan den lijve mogen ondervinden aan de hand van allerlei opdrachten (bv. steek per twee de ruimte over, maar er mogen maar 2 benen de grond raken / steek per 3 de ruimte over, maar er mogen maar 4 benen de grond raken / steek met z'n allen SAMEN de ruimte over, maar er mogen maar 15 benen de grond raken / ...

Klik op de foto om enkele filmpjes te bekijken. 


  • VARIA
- We gingen op Bingel ! 
- Deze week hebben we enkele keren via een contractbrief aan onze taakjes gewerkt. De juf legt aan het begin van de dag alle taken uit en nadien mogen aan het werk. We krijgen een ganse voormiddag de tijd. Op deze manier leren we plannen en kunnen we op ons eigen tempo werken. 
We vinden dit super leuk, want tijdens het werken mogen we naar rustige muziekjes luisteren.