L2A ~ #17. Wat hebben we geleerd deze week ? 👩‍🏫

 Hoera, een nieuw weekverslag ! 

Veel lees- en kijkplezier! 


  • TAAL: 
 - Duolezen + leescircuit.
* Amélie en Lotte stelden op vrijdag hun woordenspin voor. Zij maakten een woordenspin over het sprookje van Roodkapje.







- We ontdekten het verhaal van Roodkapje en kregen deze week allerhande opdrachten omtrent het sprookje.
* Maak een stripverhaal over het sprookje van Roodkapje.

* Zo moesten we woordjes in een zinnetje ontcijferen aan de hand van codetaal. Wanneer we het geheimschrift correct konden ontcijferen, mochten we in de klas op zoek gaan naar een tweede codebrief. Op deze brief stond een tekening dat paste bij onze zinnetjes én dus ook bij het verhaal van Roodkapje. Nadien moesten we aan de klas vertellen welke zinnen we ontcijferd hadden en wat onze prent met het sprookje van Roodkapje te maken had.
 





  • SPELLING: 
 - WP 12 : woorden met be-, ge-, en ver- 


  • SCHOONSCHRIFT: 
 - Hoofdletter L + verbindingen 
 - Inoefenen hoofdletter S + L + verbindingen. 

  • WISKUNDE: 
 - Aanvullen tot een tiental (bv. 45 + ... = 50)
 - Tussen welke tientallen ligt .. ? (bv. 46 ligt tussen 40 en 50)
 - Aanbreng + inoefenen brugje + tot 100. 
 - Aanbrengen kloklezen: uur en halfuur.
 - Blokgrafieken opbouwen en aflezen.
 - Herhalen maateenheden: kg en g / m en cm. 

  • WERELDORIËNTATIE: 
  - We leerden PMD, GLAS, GFT, PAPIER EN KARTON correct sorteren.
  - We ontdekten via het verhaaltje van Billie De Bloemkool dat we soms te snel voedsel verspillen. We dachten samen na over manieren om minder voedsel te verspillen. 
  - We gingen ook verder met het verhaal van Intepedinte. Piesegrientje kwam aan bij de Containerkids. Zij mochten als eerste het toverdrankje betoveren. Wijzelf werden ook voor 1 namiddag echte containerkids. Aan de hand van een hoekenwerk werden we een KRAK in juist sorteren ! 

Klik hier om het volledige album te bekijken. 

  • MUZISCHE OPVOEDING:
 - We werkten onze Mollenwagen af en hielden een Mollenrace. Welke mollenwagen geraakte het verste ? 

Album nog niet gezien ? Klik hier om het album te bekijken. 







- Na het bezoekje aan de Containerkids zette Piesegrientje haar toch verder. Ze ontmoette Jantje Flieder Fladder Fluit en bracht hem tot bij Opa Sol en de muzieknoten. Er heerst heel wat kabaal in Intepedinte waardoor niemand nog oor heeft naar de muzieknoten. Zij betoverden met veel plezier het toverdrankje van Piesegrientje. Jantje Flieder Fladder Fluit had enkele muzische opdrachten voor ons. 
* Maak een groepsschilderij over afval / Intepedinte. 
* Ga op zoek naar afval in de school en zet dit vast op beeld via de Ipad. 
* Bedenk een toneeltje die de anderen aanzet tot goed sorteren ! 

Klik hier om het volledige album te bekijken. 

  • GODSDIENST:
 - In ons thema: het goede doen, maakten we kennis met Pater Damiaan. Hij heeft ook heel wat goeie dingen in zijn leven gedaan. We ontdekten zijn levensverhaal aan de hand van een stripverhaal. Nadien speelden we enkele inleefopdrachten:
* Een interview met Pater Damiaan ! 






* Het Damiaan - Dobbelspel.